Trikovi zdrave školske prehrane

Autor: Dr.sc. Darija Vranešić Bender / Zdravakrava.hr
  • Datum: 29.08.2011.
  • Komentari: (0)
  • Vezani članci: (5)
  • Pohvala 30

Pravilna prehrana u djetinjstvu ključna je za zdravlje u odrasloj dobi. Budući da na prehranu utječu mnogi vanjski čimbenici, to je vrijeme stvaranja dobrih i loših prehrambenih navika koje određuju buduću kvalitetu prehrane, piše Zdrava Krava.

Pri tome odabir hrane kod djece velikim djelom ovisi o prehrambenim navikama roditelja, a tek manjim dijelom o drugim čimbenicima.
Sociološke studije pokazuju da djeca ne vole objedovati sama te ih tijekom jela treba animirati kroz razgovor i nikako ih ne treba požurivati. Djeca vole jesti s drugom djecom u odgojnim i obrazovnim ustanovama te se kroz zabavu može riješiti problem slabog apetita. Također, maštovito pripremljena i poslužena hrana može biti privlačna.

Pretilost djece danas postaje globalni problem, a nepravilna prehrana u djetinjstvu nerijetko uvjetuje pojavu bolesti u odrasloj dobi. Stoga je potrebno ograničiti konzumiranje zaslađenih gaziranih pića i konzervirane hrane, a treba povećati količinu svježeg voća i povrća, mliječnih proizvoda te proizvoda od punog zrna žitarica. Također je uputno ograničiti unos masnoća i soli. Udio masnoća ne bi smio biti veći od 30 posto dnevnih energetskih potreba. Brza hrana, gazirani se napitci i slatkiši djeci ne smiju davati kao nagrada jer se tako stvara pogrešan dojam o takvoj hrani.

Kako potaknuti dijete da unosi više povrća?

Smatra se kako djeca uglavnom ne unose dovoljno povrća, a tome bi se problemu moglo doskočiti jednostavnim vođenjem računa o njegovoj pripremi, ukazuje novo istraživanje. Djeca najbolje prihvaćaju povrće kuhano na pari ili u vodi koje je zadržalo hrskavi okus. Kuhanjem povrće zadržava svoju originalnu boju, okus i hrskavost te se zadržava jednoličnost površine i nema pojave procesa posmeđivanja.

A u u nastojanju poticanja većeg unosa povrća kod djece može pomoći i posluživanje predjela od povrća. Naime, pokazalo se kako s povećanjem količine povrća, koje se nudi djeci kao predjelo za ručak, povećava se i njegov unos u glavnom jelu. Istraživanje objavljeno u American Journal of Clinical Nutrition zabilježilo je kako djeca koja su dobila 30 g mrkve za predjelo povećala su unos brokule, poslužene kao prilog uz glavno jelo, za gotovo 50 posto u usporedbi s djecom koja nisu dobila mrkvu za predjelo. Djeca koja su dobila 60 g mrkve za predjelo su utrostručila unos brokule.

Doručak je najvažniji dnevni obrok

Ako se 'po jutru dan poznaje', po prehrani u djetinjstvu poznaje se zdravlje u odrasloj dobi. Stoga je djecu od početka potrebno podučiti pravilnoj prehrani, a prvo je pravilo da doručkuju, jer prvi je jutarnji obrok najvažniji. Mala djeca obično jedu čim se probude, no kad krenu u školu i kad počne trka s vremenom, mnogi đaci počnu preskakati doručak.

Redoviti zajutrak je vrlo poželjna prehrambena navika, to je obrok koji se ne može nadoknaditi kasnije u danu i istraživanja pokazuju da osobe koje redovito zajutarkuju imaju pravilniju prehranu. Točnije, zajutrak je prvi dnevni obrok, dok je doručak međuobrok, isto kao što je poslijepodnevna užina međuobrok. Međutim, u svakodnevnom govoru češće koristimo riječ doručak. Poznato je kako djeca koja redovito doručkuju pokazuju bolje rezultate u standardiziranim testovima te povećanu sposobnost koncentracije u razredu, zainteresiraniji su za rad i kreativniji.

Doručak je ključan obrok za održavanje stabilne razine šećera u krvi tijekom dana te bi trebao osigurati 20 posto cjelodnevnih energetskih i nutritivnih potreba. Ovaj obrok trebaju sačinjavati žitarice i složeni ugljikohidrati kombinirani sa mliječnim proizvodima i voćem, dok treba izbjegavati jednostavne, rafinirane šećere koji kratkoročno povise razinu šećera u krvi nakon čega slijedi naglo sniženje razine šećera, što uzrokuje pad koncentracije i slabije praćenje nastave.

zdrava prehrana skolarca

Nekoliko primjera zdravog i "brzog" doručka:

1. Klasični
Jedan obrok hrskavog mueslija (30g) i 125 ml obranog mlijeka
Kakao, 2 dL
Jedna jabuka srednje veličine

2. Za sladokusce
Jedan obrok hrskavog čokoladnog mueslija (35 g)
Šalica mlijeka
1 žlica meda
5 sušenih marelica

3. Za ljubitelje sendviča
Jedno integralno pecivo sa sjemenkama (65 g)
Sirni namaz (10 g)
Kriška sira i kriška purećih prsa, list salate
Čaša mlijeka

Važnost međuobroka

S prvim školskim zvonom zasigurno se mijenjaju i prehrambene navike djeteta. Glavni obroci često se konzumiraju u dugim vremenskim razmacima pa je neobično važno osigurati školarca hranjivom užinom. Međuobroci koji se konzumiraju tijekom odmora izrazito su važni za koncentraciju i funkciju mozga.

Takvi mali zalogaji osiguravaju četvrtinu energetskog dnevnog unosa, a poželjno vrijeme za njihovo konzumiranje je između doručka i ručka te između ručka i večere, ovisno o dnevnim aktivnostima. Međuobroci pomažu održati stabilnu razinu glukoze u krvi a time i koncentracije tijekom cijelog dana te sprečavaju osjećaj gladi. Trebaju biti hranjivi ali ne obilni količinski. Od posebne je važnosti pobrinuti se da dijete ne stekne naviku konzumirati slatkiše i rafinirane proizvode bogate energijom, šećerom i mastima u vrijeme međuobroka.

Osim što takvi proizvodi ne pružaju nikakvu nutritivnu vrijednost, sadrže i mnoštvo aditiva te u većim količinama mogu preopteretiti jetru, koja je manje veličine nego u odraslih. Umjesto toga za užinu im treba ponuditi svježe voće i povrće, mliječne proizvode, zalogaje od cjelovitih žitarica, orašaste plodove i sjemenke. Naravno, ponekad se može napraviti iznimka sa mliječnim i voćnim sladoledom, pudingom ili nekoliko kockica čokolade ali bitno je da to bude iznimka a ne pravilo.

Nekoliko primjera zdravih međuobroka:

Mliječni obrok : jogurt, kefir, mlijeko, mliječni desert s nižim udjelom masti - mogu se konzumirati sami, sa sezonskim voćem ili krekerima od integralnog brašna

Bio sendvič : pecivo od cjelovitog brašna sa sjemenkama, sirni namaz, sir, nemasna šunka, povrće

Muesli pločice od cjelovitih žitarica

Mala pakiranja sušenog voća i orašastih plodova

Keksi od integralnog brašna

Biskvit s kremom na bazi mlijeka

Sezonsko voće

Muffin od cjelovitog brašna sa voćem

Nutricionistica Darija Vranešić Bender stalna je suradnica Zdrave Krave. Direktorica je Vitaminoteke, glavna urednica internet portala Vitamini.hr i Gastro.hr te autorica knjige Hrana pod povećalom.

 

Pročitajte još:

Kako povoljno opremiti đaka za školu

Prvi razred osnovne škole je ozbiljna investicija

Osigurana jurnjava kroz školske hodnike

Jeste li sve spremili za svoga prvašića?

Preporuči prijateljima

Budi prvi koji će komentirati

Napomena
Ako želite komentirati tekst, morate se prijaviti ili registrirati.

Palmers

Ostvarite 30% popusta na dio asortimana u trgovini Palmers!

Mango

Ostvarite 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini Mango!

O'Neill

Trgovina O'Neill cjelokupan asortiman snizila je za 50%!

s.Oliver

Trgovina s.Oliver dio svog asortimana snizila je za 50 %!

Stiefelkönig

50% popusta na dio asortimana moguće je ostvariti u trgovni Stiefelkönig!

Bata

50% popusta na dio asortimana moguće je ostvariti u trgovini Bata!

Mama nova

Drage mame, 50% popusta na dio asortimana ostvarite u trgovini Mama nova!

X nation

Cjelokupna kolekcija snižena je za 40% do 70%!

GANT

Ostvarite 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini GANT!

Marc O'Polo

Ostvarite 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini Marc O'Polo!

Lacoste

Ostvarite do 50% popusta na veći dio asortimana u trgovini Lacoste!

orsay

Ostvarite do 70% popusta na označene artikle u trgovini orsay!

New Yorker

Ostvarite 50% do 70% popusta na dio asortimana u trgovini New Yorker!

ANN CHRISTINE

Ostvarite 70% popusta na većinu asortimana trgovine ANN CHRISTINE!

goldenpoint

Ostvarite i do 80% popusta na dio asortimana u trgovini goldenpoint!

TALLY WEIJL

Ostvarite do 70% popusta na označene artikle u trgovini TALLY WEIJL!

Galileo

Ostvarite 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini Galileo!

Bench.

Ostvarite do 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini Bench!

SPORTINA

Ostvarite do 50% popusta na označene artikle u trgovini SPORTINA!

Prenatal

Ostvarite 60% popusta na cjelokupan asortiman odjeće u trgovini Prenatal te 10% popusta na Bugaboo kolica!

Mercator

Ostvarite do 50% popusta u sklopu zimskog sniženja odjevnog tekstila u Mercatoru!

Lotto

Ostvarite 50% popusta na cjelokupan asortiman u trgovini Lotto!

Douglas

Ostvarite  30% popusta na dio asortimana u parfumeriji Douglas!

Skandal

Trgovina SKANDAL snizila je cjelokupan asortiman 30% do 70%!

Wenice

Prodavaonica Wenice cjelokupan asortiman snizila je za 30%, a dio asortimana snižen je od 50% do 70%!

MARKS & SPENCER

Dio asortimana u prodavaonici MARKS & SPENCER snižen je do 70 %!

TOM TAILOR

Trgovina TOM TAILOR zimsku je kolekciju snizila do 50%!

MANA

Ostvarite do 50% popusta na odjevnu kolekciju u trgovini MANA!

ONLY

Ostvarite 30% do 50% popusta na zimsku kolekciju u trgovini ONLY!

Triumph

Ostvarite 30% do 50% popusta na modni asortiman trgovine Triumph!

Salsa JEANS

Ostvarite 30% do 50% popusta na dio asortimana u trgovini Salsa JEANS!

Skinny

Ostvarite 30% popusta na dio asortimana u trgovini Skinny! 

Peek&Cloppenburg

U kupon akciji prodavaonice Peek&Cloppenburg ostvarite dodatni popust na već snižene artikle! 

Hervis

Veliko čišćenje! Ostvarite 50% popusta na posebno označene artikle u prodavaonici Hervis! 

Je*s

Ostvarite 20% do 50% popusta na dio asortimana u prodavaonici Je*s!

högl

Ostvarite 20% do 40% popusta na cjelokupan asortiman u prodavaonici högl!

KARE

Ostvarite 20% popusta na sav dostupan asesoar u trgovini KARE!

Možete li izvršiti reklamaciju za proizvod s nedostatkom ako niste dobili jamstveni list?